Baracoa/Santiago - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van pawejaru - WaarBenJij.nu Baracoa/Santiago - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van pawejaru - WaarBenJij.nu

Baracoa/Santiago

30 April 2016 | Cuba, Baracoa

We gaan met Isidro naar de andere kant van Baracoa hoog de heuvel op. Vanaf daar hebben we een mooi uitzicht op de baai en het stadje. Daarna door naar Yumuri. Met een klein bootje varen we naar een eilandje waar we omgeven door rotswanden en heel veel vogels een beetje relaxen aan het riviertje. Het is Cubanen niet toegestaan te varen, de regering is bang dat dat ze niet meer terug zullen komen. Best een vreemd feit voor een land omringd door water. Als we weer terug varen eten we lekker vis bij een mevrouw die daar in de buurt woont. Daarna vertrekken we naar Santiago. Naar het huis van opa. Jasper en Ruben zijn zo nieuwsgierig dat ze minstens elk uur vroegen "gaan we nu naar opa?", het is maar goed dat het nu dan echt zover is.   We moeten de berg over om richting Santiago te rijden. Een prachtige route. We zeggen het elke keer, maar hoe meer we naar het oosten rijden hoe mooier de natuur wordt. Bovenop de berg stoppen we en kopen we cucuruchu en chocolade bij een straatverkoper. De specialiteiten van de regio, die moeten we natuurlijk geproefd hebben. Lekker! We kronkelen de berg af, aan de andere kant van de berg is de natuur een stuk minder mooi, veel minder groen en hoe verder we rijden hoe meer het op een woestijn begint te lijken. Dit is voor het eerst wel een heel goede weg om op te rijden, gelukkig want we moeten nog een heel eind. Wat een pech het begint heel hard te regenen en hoe verder we rijden hoe harder het gaat. We moeten heel langzaam rijden en zien bijna niets. Gelukkig rijden we niet meer in de bergen. Vlak voor we bij het huis van Isidro zijn wordt het droog. De kinderen vinden de casa prachtig en de vogels hebben veel bekijks, Jasper maakt volop foto's. Pascal en Isidro koken samen en we smikkelen van de maaltijd.