Camagüey en Las Tunas - Reisverslag uit Las Tunas, Cuba van pawejaru - WaarBenJij.nu Camagüey en Las Tunas - Reisverslag uit Las Tunas, Cuba van pawejaru - WaarBenJij.nu

Camagüey en Las Tunas

25 April 2016 | Cuba, Las Tunas

Vandaag een lange rit we gaan naar Playa Pesquera, maar dat is zo ver weg dat we in Camagüey willen overnachten. Camagüey is ongeveer 4 uur rijden. Omdat we allemaal verbrand zijn vinden we het helemaal niet erg in de koelte van de airco te zitten.
We rijden over een van de langste wegen van Cuba door de mooie bergen, deze weg is goed te rijden en heeft minder gaten dan gebruikelijk. En als we zeggen gaten, dan bedoelen we echt enorme gaten uit het niets in de weg of er ontbreekt ineens een heel stuk wegdek. In Cuba moet je altijd heel goed kijken waar je rijdt. Niet alleen vanwege de gaten, maar je deelt de weg met oude barrels, langzaam vrachtverkeer, fietsers, voetgangers, paard en wagen, mensen die midden op de weg staan te wachten op iets, mensen die opspringen omdat ze iets willen verkopen en allerlei dieren die zomaar uit het niets de weg oversteken. Dit is zo op alle wegen, dus ook de "snelweg". Al met al is er dus altijd iets te zien onderweg naast de mooie natuur. We verwonderen ons wel een beetje over de wachtende mensen, ze staan er op elk moment van de dag, waar wachten ze op? Langs alle wegen, maar ook in de dorpen staan monumenten of borden om de revolutie te herdenken, de revolutie is heel belangrijk voor Cuba. We naderen Camagüey en zoals we al in de gids gelezen hadden is het een doolhof. We stoppen om wat te drinken en bekijken het centrum. Eigenlijk moeten we een casa gaan zoeken, maar Pascal zou best nog wel verder willen rijden. Dus besluiten we door te rijden naar Las Tunas. Dat is nog zo'n 2 uur rijden, maar dan hoeven we de volgende dag nog maar 2 uur in plaats van 4 uur te rijden.
Las Tunas is een stuk overzichtelijker dan Camagüey en al snel zien we een casa die er van buiten goed uit ziet. Pascal belt aan, hoera er is nog een kamer vrij, scheelt ons weer zoeken naar een slaapplek. Wow dit is echt een mooie casa. We worden heel vriendelijk welkom geheten, een andere gast die hier blijft regelt vers fruit en lekkere drankjes. Er zijn hier veel dieren, honden, een schildpad en een pratende papegaai. De kinderen vinden het geweldig. De eigenaar heeft een aantal jaar in Italië gewoond en je kunt zien dat hij wat meer de Europese maatstaf hanteert. Zo hebben we hier een heerlijke grote douche met veel waterdruk. Snel maken we hier gebruik van, heerlijk om je goed te kunnen wassen. Hiervoor kwamen er maximaal 10 druppels koud water per minuut uit een douche en dat was dan als je geluk had.
Helemaal opgefrist gaan we het centrum in, we slenteren wat rond en gaan dan ergens eten waar we Cubanen zien eten. Onze ervaring is dat je daar lekkerder eet dan waar de meeste toeristen eten.
Terug in de casa is er een feestje, er is een jarige. Of we mee willen eten en mee willen feesten. Helaas zijn de kinderen heel moe dus we bedanken vriendelijk. We slapen in het ruimste bed tot nu toe, wat ze hier onder 2-persoons verstaan is bij ons in Nederland een ruime 1-persoons. Nu is dicht bij elkaar slapen soms best gezellig :-) maar het is wel heel warm.
We slapen heerlijk en na het ontbijt maken we ons op voor een ritje van 2 uur naar het hotel waar Jasper en Ruben al een tijdje naar uitkijken.
O ja we hebben een probleempje ontdekt, we kunnen de tickets voor de terugvlucht nergens vinden, dus misschien blijven we iets langer in Cuba.....

• 28 April 2016 - 08:48

Jacoba :

Wow Wendy en Pascal,

Geweldig om jullie reisverslag te lezen, ik geniet ervan :)

De dingen die jullie onderweg tegenkomen, zwemmen met dolfijnen is idd ook zó gaaf. Nou geniet met z'n vieren en ik kijk uit naar jullie volgende verslag hoor. Je pa de groetjes Pascal...

Groetjes uit het regenachtige Nederland :(

Jacoba Breedveld

• 28 April 2016 - 19:53

Roy En Petra:

Wat een avonturen zeg. Heel gaaf. Als jullie terug zijn willen we alles live van jullie horen en uiteraard die mooie foto's bewonderen.

Groetjes van de De Wildjes.

• 04 Mei 2016 - 22:01

Ilse :

Ik zei toch.. Cuba is fantastisch!