Las Terrazas en Viñales - Reisverslag uit Viñales, Cuba van pawejaru - WaarBenJij.nu Las Terrazas en Viñales - Reisverslag uit Viñales, Cuba van pawejaru - WaarBenJij.nu

Las Terrazas en Viñales

20 April 2016 | Cuba, Viñales

Vandaag willen we naar Las Terrazas gaan. We nemen afscheid van Rosa en gaan eerst op zoek naar een supermarkt. We vinden een heel grote, maar er blijken vooral lege schappen te zijn. We kopen maar flessen water en de rest zien we later wel. Voor de supermarkt komen we ineens de man tegen die ons de eerste dag zo goed geholpen heeft. Hij stelt ons voor aan zijn vrouw en dochtertje. Na een kort gesprekje gaan we verder.
We verlaten Havana en gaan richting Pinar del Rio. We slaan af bij baños San Juan. Via een mooi natuurgebied en een leuk kronkelend wandelpad komen we bij een natuurlijk zwembad. Jasper en Ruben zijn helemaal blij en nemen gelijk een duik. Brrrrrrrrrrrr het water is best koud, maar de watervalletjes en het avontuur weerhoudt ze er niet van om lekker te zwemmen. Na afloop lunchen we en besluiten we door te rijden naar Viñales. Dit is volgens de Cubanen het paradijs van Cuba.
We rijden op een redelijke weg met voor Cubaanse begrippen weinig gaten, dus we geven wat gas. Ineens worden we staande gehouden door de politie. Oeps snel de navigatie uit, want GPS is in Cuba verboden. We vragen ons verschrikt af wat we misdaan hebben, zo hard reden we nu ook weer niet. Blijkbaar (of het is een verzonnen verhaal daar zijn we nog niet uit) is er een ongeluk gebeurd met een man en zijn paard en wagen, of we hem zo'n 20 km verderop af willen zetten. We besluiten de man mee te nemen, hij ziet er betrouwbaar uit en we willen geen nee tegen de politie zeggen.
De man blijkt heel vriendelijk en vertelt vol trots  over zijn dochtertje van 22 dagen oud. 20 km verderop zetten we hem af, hij bedankt ons en nodigt ons uit voor de koffie. We bedanken vriendelijk, we hebben nog geen casa in Viñales en we willen niet weer net als in Havana pas heel laat iets vinden, dus we rijden door. Zo'n 10 km voor Viñales worden we gestopt door een groepje jongeren, ze gebaren druk dat we verkeerd rijden. We stoppen en ze vragen waar we maar toe moeten, Viñales zeggen we. Dan moeten jullie naar rechts niet naar links. We gingen al naar rechts maar goed. De Cubaan vindt dat hij ons voor een groot probleem heeft behoedt en vraagt of we hem met zijn probleem willen helpen als bedankje. Hij heeft een lift naar Viñales nodig. Ok stap maar in, we krijgen hiervoor applaus van de andere jongeren. Eenmaal in Viñales leidt hij ons als bedankje rond op zijn tabaksplantage en zien we hoe de cigaren gemaakt worden.
We zoeken een casa en eten in een restaurant in de buurt. Viñales zelf vinden we niet zo veel aan, nogal toeristisch, maar de natuur is prachtig. De kinderen trekken de aandacht met hun hoedjes en vooral Ruben met zijn blonde haren en blauwe ogen heeft veel bekijks. Ze worden geregeld aangesproken en zo voeren we steeds grappige gesprekjes. De volgende dag gaan we vroeg op stap om het prachtige gebied te verkennen. We rijden door het natuurreservaat, de mogotes (soort bergen), we zien veel vogels, bij een reusachtige historische muurschildering stoppen we en verkennen we het park verder te voet. Onderweg komen we veel paarden tegen, de kinderen durven niet op een paard te rijden dus we lopen verder. We hebben het zo warm gekregen dat we besluiten om naar Cayo Jutias te gaan. De rit hiernaartoe blijkt nogal een uitdaging. De weg is heel slecht en we rijden door plaatsjes waar het onmogelijk lijkt te wonen. De weg loopt op het eind naar het eilandje en is aan beide kanten omringd door de oceaan. Prachtig uitzicht. We komen aan op een spierwit strand met azuurblauw water. We zijn bijna de enigen op het eilandje. Jasper en Ruben plonsen het water in. Er is nog een groepje Cubanen dat een feestje lijkt te vieren. Er is muziek er wordt gedanst en de bbq gaat aan. We krijgen ook wat lekkers wanneer we langs lopen. De lange rit was de moeite waard, helaas moeten we dezelfde rit ook nog terug. We gaan maar snel voordat het donker wordt. Ruben heeft een pizza restaurant gezien en we ontkomen er niet aan daar te gaan eten.
We zijn moe van de lange dag en gaan slapen, morgen vertrekken we naar Playa Larga.