Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van pawejaru - WaarBenJij.nu Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van pawejaru - WaarBenJij.nu

Havana

18 April 2016 | Cuba, Havana

Na een goede en snelle vlucht zijn we aangekomen in Havana. We hadden ons ingesteld op lange wachtrijen, maar alles ging verbazend voorspoedig. Al snel stonden we buiten met onze bagage. Op zoek naar onze gehuurde auto. Het kantoortje was snel gevonden. Pascal bleef wachten tot de auto gebracht werd en Wendy sloot aan in de heel lange rij om geld te wisselen. Bijna tegelijk waren we klaar. De gehuurde auto bleek niet te zijn wat we op internet gezien hadden. Geen probleem daar hadden we al rekening mee gehouden, maar deze was echt wel veel kleiner. Toch maar even praten met de mevrouw in het kantoortje. Lange discussie verder toch maar deze auto gehouden, er blijkt een groot tekort aan auto's. Tijdens onze discussie komt er regelmatig iemand vragen naar een auto, maar het antwoord is steevast nee.
Ok eindelijk op zoek naar onze casa. Voor de eerste nacht hebben we alvast thuis een reservering gemaakt, daarna zien we wel waar we gaan slapen. De eerste indruk van Havanna is goed. We zien al meteen heel mooie oldtimers rijden. Jasper en Ruben vinden ze geweldig. Ook zien we heel kleurrijke gebouwen en hoewel de meeste er uit zien alsof ze op instorten staan zijn ze wel prachtig. Inmiddels rijden we al een tijdje rond, maar de casa is nog niet gevonden. Toch maar even de weg vragen. Na door 3 verschillende mensen de weg te zijn gewezen en het  nog niet gevonden te hebben beginnen we het al wat minder leuk te vinden. Het is al 20.30 uur het regent keihard, de weg die overal vol gaten zit is niet meer te zien en het wordt steeds donkerder. Gelukkig zijn de Cubanen heel vriendelijke mensen. Een man stapt bij ons in de auto en brengt ons bij de casa. De casa blijkt tegenwoordig door iemand anders beheerd te worden en onze reservering is niet doorgekomen, het zit vol. Dus op zoek naar een andere casa. Gelukkig verhuurd zo'n beetje iedereen wel een kamer in zijn huis, dus onze vriendelijke Cubaan weet wel een andere casa voor ons. 4 casa verder hebben we eindelijk een slaapplek gevonden. Het is al na22.00 uur de kinderen zijn doodmoe en we ploffen in bed. Maar we passen ons snel aan aan de Cubaanse manier van denken; no problemo you're in Cuba don't worry be happy.  Een goede instelling.
We slapen goed, maar zijn wel vroeg wakker. Dus vroeg in de ochtend schuiven we voor het ontbijt aan bij onze gastvrouw Rosa. Rosa en haar man zijn heel aardig en met ons gebrekkige Spaans voeren we een leuk gesprekje. We worden heel erg verwend met heerlijk vers fruit, broodjes, smoothies en nog veel meer. Dit gaan we nooit allemaal op krijgen.
We besluiten vandaag naar het historische centrum van La Habana te gaan. Tijdens onze zoektocht gisteravond hebben we al best veel van Havana kunnen zien. Vandaag parkeren we de auto bij de haven en verkennen Havana te voet. We zien nog veel meer prachtige oude Amerikaanse auto's en leren over de revolutie van Cuba. De paarden trekken de aandacht van de kinderen en we hangen de toerist uit door met paard en wagen een rit door de stad te maken. Ruben mag voorop zitten en de teugels vasthouden, hij glundert van trots. De gebouwen zijn prachtig en de rumfabriek roept om een bezoekje. De kinderen zijn moe dus de mojito's moeten wachten.
We rijden naar het strand van Havana en koelen daar lekker af.
Onze eerste indruk van Cuba is nog beter dan we ons voorgesteld hadden. De mensen zijn vriendelijk en open. We komen er wel snel achter dat het ook boefjes zijn. We nemen het ze niet kwalijk ze hebben zelf vrij weinig dus we spelen hun spelletje mee en moeten er om lachen.
Het begint avond te worden en vinden na een tip van Isidro een geweldige paladares. We eten heerlijk vlees en vis van de bbq en genieten van de mariachi spelers. We zijn de enige toeristen daar en kijken naar de Cubanen die luidkeels meezingen en volop dansen.
Het was een drukke maar heel leuke dag. We weten het nu al Cuba is geweldig en we zijn blij dat we nog lang niet naar huis hoeven!

• 28 April 2016 - 12:23

Ida:

Jongens wat klinkt het allemaal fantastische leuk om te lezen dat jullie het zo fijn hebben wat een avontuur we blijven jullie volgen dikke kus